zaterdag 4 februari 2012

Zwitserse grondigheid

Een van de dingen waar Zwitserland om bekend staat is dat de treinen altijd op tijd rijden - maar dat komt natuurlijk door al die mooie (en gruwelijk dure) horloges die ze hier maken. Zelf heb ik ondertussen ondervonden dat Swiss Post kwalitatief ook erg goed is. Niet dat de postbode hier elke dag stipt om 10 uur mijn post brengt, maar grondig zijn ze wel.

Zo kreeg ik in december al eens een kerstkaart volledig in plastic verpakt; op de opgeplakte mededeling stond dat de envelop beschadigd bij het sorteercentrum was binnengekomen en of we alstublieft hun excuses wilden aanvaren. Vorige week belde mevrouw Swiss Post aan. Ze had een brief voor mevrouw Bekker op dit adres, en of ik dat was... Op onze brievenbus staat namelijk "Familie Diependaal". In het afgelopen half jaar heb ik niet één poststuk gekregen dat niet voor een van ons was bestemd. En, de post is niet duur! Zeker vergeleken met de woekerprijzen die ze in Canada rekenen.

In Nederland is er momenteel wat sneeuwoverlast. Hoeveel centimeter was er ook alweer gevallen? 5? En dat veroorzaakt vertragingen in het openbaar vervoer. Nou ja, vertragingen? Ik denk dat men blij is als er überhaupt iets rijdt! In sommige skigebieden hier in Zwitserland (en Oostenrijk en Frankrijk) daarentegen, zitten mensen echt ingesneeuwd. En natuurlijk lees je dan een dag later in de Telegraaf dat "Zelfs Zwitserse treinen staan stil". Lees je verder dan de kop van het artikel, dan blijkt het te gaan om vertragingen van een half uur, veroorzaakt door wel uitzonderlijke omstandigheden.
za 04 feb 2012, 12:34 Zelfs Zwitserse treinen staan stil
BERN -  Het ijskoude weer verstoort zaterdag zelfs het doorgaans zeer stipte Zwitserse treinverkeer. De koudste februarinacht in 30 jaar veroorzaakte onder meer vertragingen op de lijn tussen Lausanne en Genève, meldden Zwitserse media. „Door de sneeuw hebben we in heel Zwitserland op het moment wisselstoringen”, aldus een woordvoerder van het spoorwegbedrijf SBB. De krant Neue Zürcher Zeitung meldt dat de vertragingen oplopen tot een half uur. De vertragingen zijn opvallend. Zwitserland staat bekend om zijn onverstoorbare treinenloop.
Het Zwitserse kwik daalde in de nacht van vrijdag op zaterdag ten westen van Luzern tot 34 graden onder nul. In Zürich werd het 20 graden onder nul.
De vergelijking met de situatie in Nederland gaat toch wel heel erg scheef. Maar NS/Prorail waren vast blij met deze bliksemafleider!

1 opmerking:

  1. Het is niet moeilijk om het beter te doen dan Canada Post. Ik ontvangen veel dingen niet, of te laat, of krijg post van anderen in mijn brievenbus (maar vreemd genoeg lijken anderen niks voor mij te ontvangen ;-) ). Maar zoals ze het in Zwitserland doen, dat is dan wel vele klasses hoger! Goed zo! (ik werk hier ondertussen allemaal met paperless billing, en heus niet omwille van de bomen die dan uitgespaard worden!!!)

    BeantwoordenVerwijderen