zondag 26 februari 2012

In de wolken

Flughafen Zurich - Observation Deck playground
Op Schiphol kun je het observatie platform gewoon oplopen. Zo niet in Zürich. Nadat we in de rij hadden gestaan om een entreekaartje te mogen kopen (!), moesten we een heuse security check doorstaan! Jas uit, schoenen uit, alles in een bakje op de band en door het poortje lopen. "Piep, piep, piep. Mevrouw kunt u even met mij meekomen?" Word ik gewoon in een hokje gefouilleerd! Vervolgens wordt er een heel relaas over mij uitgestort in het Zwitsers, waaruit ik kan opmaken dat ik mijn slavenarmband voortaan beter af doe als ik op reis ga, want die zorgt ervoor dat het alarm afgaat. Nou, ten eerste krijg ik die haast niet af en ten tweede heb ik nog nooit problemen gehad bij de 'echte' controles, dus... Eigenlijk is het best begrijpelijk dat ze zo streng controleren, want het Observation Deck ligt bovenop pier B. Je komt dus heel dicht bij de vliegtuigen en kunt de piloten in de ogen kijken.

Maar goed, om alleen een beetje vliegtuigjes te zien opstijgen en landen ondergaan wij dit niet allemaal. Is ook niet al te interessant voor Julia. (Die gedurende het lange wachten op de security check heel ongeduldig werd.) Er is een restaurant, WC's met ontzettend zware toegangsdeuren (ik kreeg de wandelwagen amper naar binnen) en, aan het eind van het gloednieuwe observatie platform is een erg leuke speeltuin, compleet met verkeerstoren en vliegtuig! Kinderen krijgen ook een 'pilotenkoffer' uitgereikt bij binnenkomst; een boekje met allemaal vragen en opdrachten die corresponderen met de nummers die je verspreid over het kijkterras vindt. Al heeft Jesper die niet eens aangeraakt, hij had meer dan genoeg te doen en te zien. Het is natuurlijk erg leuk om in de cockpit te zitten of vanuit de verkeerstoren alles te regelen. Julia was ook helemaal in de wolken. Letterlijk en figuurlijk: Een balansbord, grote schommel en een glijbaantje dat op een 'wolk' was geplaatst.

Op alle bankjes is de afstand tot diverse hoofdsteden vermeld. De afstand tot Amsterdam is vanaf hier 621 km. We hebben ook nog een paar vliegtuigen zien opstijgen en landen, maar de speeltuin was toch de grootste attractie. Helaas was de wind best fris, dus na een uurtje hadden we het wel gezien en hebben de kinderen meegesleept naar de uitgang. De rij voor de kaartverkoop en security was nu ontzettend lang, dus eigenlijk mogen we niet klagen over onze wachttijd. Via het winkelcentrum (ja, ook op zondag open) snel naar de parkeergarage en naar huis. Als het warmer is, komen we nog wel eens terug, maar dus niet rond lunchtijd.

2 opmerkingen:

  1. leuke attractie bij jullie in de buurt! Volgens mij ben ik nog nooit op het observatieplatform in Schiphol geweest....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Platform in Schiphol is ook niet de moeite waard; je ziet er haast niets door alle gebouwen die er voor staan

      Verwijderen