zondag 20 november 2011

Weihnachtsmarkt

Weihnachtsmarkt Oberweningen
Eerst dacht ik dat we een gewone markt in het dorp zouden krijgen, dat stond namelijk op de posters, maar het bleek een onvervalste kerstmarkt te zijn! Ik ben geen liefhebber van kerstmarkten; over het algemeen verkopen ze allemaal dezelfde troep, of dat nu in Nederland, Duitsland, Canada of Zwitserland is. Maar toen kregen we een paar dagen geleden een aankondiging van de gemeente in de bus, waarin stond dat een deel van onze straat zaterdag afgesloten werd omdat de markt groter dan voorgaande jaren zou zijn. Nou, toen werd ik wel nieuwsgierig!

Maar uiteraard, net zoals met alles hier, was ook de kerstmarkt klein. Gezellig, dat wel! Stik chagrijnig was ik er samen met Julia heen gelopen: Jesper werkte weer eens niet mee (lees: werkte tegen) en wilde dan weer wel weg, dan weer niet want we waren toch al te laat voor de Zaubershow, toen weer wilde hij alleen met papa, en ga zo maar door. Martijn en Jesper waren nog aan het vechten toen ik de geur van braadworsten al opsnoof (de Raclette was ergens binnen verstopt, dus die rook ik niet!) Toen de heren vrolijk aan kwamen gestept (Jesper) had ik alle kraampjes al gezien. Samen hebben we het rondje nog een keer gemaakt, maar veel bijzonders was er niet en de dingen die ik wel leuk vond, leken uit Scandinavië afkomstig te zijn.  Ja, dat haal ik dan liever daar! (Op de Esplanadi in Helsinki bijvoorbeeld, een aanrader!) Een ding hebben we wel gekocht, maar dat houden we nog even geheim!

Voor de gelegenheid was het Zürcher Unterländer Heimatmuseum geopend (normaal alleen eerste zondag van de maand). "Ach, laten we er even snel doorheen lopen dan hebben we dat ook gezien," dachten we. Maar dat dorpsmuseum was toch wel een aangename verrassing. Zelfs Jesper vond het uiteindelijk interessant! Onderstaande is zo ongeveer de enige informatie die ik erover op internet kon vinden:
Das Heimatmuseum Oberwenigen, untergebracht in einem Unterländer Bauernhaus aus dem Jahr 1753, zeigt bäuerlichen Haushalt in Küche, Stube und Kammer. Die spannende Ausstellung umfasst Wehntaler Trachten, Uniformen, Waffen, Masse und Gewichte, kirchliche Altertümer, Geräte für Land- und Forstwirtschaft, besonders Hanf- und Flachsbearbeitung sowie Weinbau, Fahrhabe, Werkstatt eines Schuhmachers und Gräber aus der Jungsteinzeit.
Wat een collectie hebben ze in dat kleine gebouwtje zeg. Menig museum zou er jaloers op zijn! We hebben zelfs de slee van de kerstman gezien!

Weer buiten heeft Jesper een pakje mogen vissen terwijl Martijn een worst voor hem kocht. Ook namen we onvervalste appelbeignets (met een gaatje) mee naar huis. Vers uit de olie, dus lekker warm. Kon ik mooi mijn handen opwarmen, want stiekem was het flink koud. Volgende keer moeten we maar de Weinstube induiken in plaats van het museum. Na de lunch zijn Martijn en Jesper samen terug gegaan om alsnog die goochelshow te bekijken. Dit keer zonder gevecht!

NB. Op de foto zie je rechtsonder een kraam die Mistel (Maretak, Mistletoe) verkoopt. Normaal gesproken zou ik dat dan weer wèl willen kopen, maar ja, onze appelboom zit er vol mee. Kan zelf wel een handeltje beginnen!

Jesper druk bezig met zijn kunstwerk
Zondag doken we weer de kerstsfeer in, dit keer bij het tuincentrum in Lengnau. Het tuincentrum dat de eerste keer dat wij er waren (en hoorden dat we Nederlanders zijn) al direct en ongevraagd verklaarden dat ze niets zijn vergeleken met Intratuin. Dat vonden we toen al best meevallen en de kerstshow die wij vandaag zagen, was zeker niet mis. Ze hadden veel leuke kerstdecoratie en het is dat we al zoveel hebben, dus op een doosje haakjes na hebben we niet veel gekocht.

Er waren veel activiteiten voor de kinderen die Jesper allemaal wel had willen doen: Caroussel met een (draai)orgel ernaast, pony rijden, kaarsen maken en Lebkuchen versieren. Voor CHF 6,- kreeg je een flink koekje te versieren, dus daar is Jesper wel even mee zoet geweest. Letterlijk en figuurlijk, want een deel van de icing is rechtstreeks in zijn maag beland. En als je dan aan het eind wat overhebt, dan spuit je dat zakje toch leeg in je mond? Lebkuchen is vergelijkbaar met onze taaitaai trouwens.

Ik heb nog wel plantjes voor in de bakken gekocht en ook alvast een kerstster (de plant). Ik kon het niet laten: Ze hadden een nieuwe soort, een dubbele, witte, zo mooi! Nu afwachten hoe lang die goed blijft.

1 opmerking:

  1. Oh ik mis Duitse kerstmarkten! Ik vind ze toch meer hebben dan een kerstmarkt in Nederland! Vooral Aken en Keulen zijn leuk. Afgezien van de spullen die ze verkopen mis ik vooral die lekkere dingen!!! mmmmmm
    Klein dorp hebben jullie, maar wel veel activiteiten!

    BeantwoordenVerwijderen