vrijdag 18 november 2011

Kerzenziehen


Gezellig wandelen door de nevel...
Leuke foto he! Veel meer kan ik er ook niet van maken; hij is in ieder geval waarheidsgetrouw!

Gisteren is er een touw gespannen om de boomgaard naast ons huis - nou ja naast, er zit een perceel tussen. Van die halfgare afrasteringen die je hier om elke wei ziet. Klinkt dit heel erg 'city girl'? En toen ik 's avonds van school kwam (best koud op de fiets, brrr!) dacht ik al wat koeienbellen te horen. Dus hees ik Julia vanmorgen in haar jas en op haar fietsje onder het mom van "Kom, we gaan even bij de koetjes kijken." Geen koe te zien dus, en dat lag niet aan de nevel*. Wat was het depressief weer zeg, het hele dal lag weer verstopt onder een dikke, vochtige deken. Waar dat geluid dan vandaan kwam? Kan zomaar ergens links of rechts op een helling zijn, het geluid van die bellen draagt ver. Goed, dan maar een gezonde wandeling zonder koeien!


Kaarsen maken is zo stoer!
Dit keer ben ik het spoor over gegaan in de richting van tuincentrum Bronniman. Zover zijn we echter niet gekomen, want toen zowel mijn als Julia's handen nogal koud werden heb ik rechtsomkeert gemaakt en ben via de Dorfstrasse terug gegaan. Zie ik daar toch allemaal schoolkinderen buiten lopen! Stom, helemaal vergeten:  Jesper ging vandaag met school Kerzenziehen (kaarsen maken) in de Rossstall. Lekker dichtbij school, want op de hoek van de straat. En dat bleek een leuke en gezonde activiteit: Kelder van de Rossstall in, kaars in de was (kleur naar keuze) dopen en vervolgens de kelder weer uit om met de kaars een rondje om het pand te lopen om de was te laten afkoelen. En dat dus ettelijke keren achter elkaar! Als ik dat zo terug lees klinkt het eigenlijk heel saai. Maar ze leken het wel naar hun zin te hebben! Heel toevallig had ik mijn fototoestel bij me (koeien in de nevel leek me wel wat, maar dat bewaren we dus voor een volgende keer), dus ik parkeerde Julia op de stoep - koude handjes had ze toch al- en liep even mee naar beneden om het proces van dichtbij te bewonderen. Voor de verandering liet Jesper me zomaar een paar foto's maken. Hij begon met alleen de lont en kwam om 12 uur thuis met een kaars van circa 3 cm dik.  Uiteraard een blauwe!

* Ik hoorde later van Martijn dat er 's ochtends vroeg wel 3 koeien stonden. Ja, die heb ik dan misschien wel over het hoofd gezien als ze verder weg stonden. Ik was op zoek naar een hele kudde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten