maandag 31 oktober 2011

Süsses oder saures!

Klasgenootjes op snoepjacht
Zo op het eerste oog is er niets mis mee toch? Het is buiten donker en voor de deur staan kinderen in een kostuum: "Süsses oder saures," het Zwitserse equivalent van "Trick-or-treat!" Halloween is hier een redelijk bekend begrip; de afgelopen weken heb ik regelmatig decoratie bij winkels gezien en de lokale ToysRus verkoopt ook (al is het een kleine sortering) enge kostuums.

Een paar dagen geleden had ik het huis versierd - ik heb het redelijk simpel gehouden, ik wil niet direct bekend staan als die dwaze Hollander met duivelse decoratie - en afgelopen vrijdag hadden we samen met oma de pompoenen gesneden. Maar, vergeleken met andere huizen in het dorp was het toch erg uitbundig. Veel verder dan een pompoentje, lantaarn en eventueel een spin in de vensterbank komen ze hier niet. Nog niet.

Al om 6 uur werd er aangebeld en stonden de eerste kinderen voor de deur. Dat was veelbelovend en snel gingen Jesper en Martijn ook op pad. Even later werd ik door Martijn gebeld dat ze zich hadden aangesloten bij een klein groepje klasgenootjes en aan het eind van de ronde bij ons langs zouden komen. En dat was het dan ook! In de tussentijd heb ik niemand aan de deur gehad! Ik ben regelmatig naar buiten gegaan om te kijken of Martijn en Jesper al terug kwamen, maar op een eenzame jogger na was het gewoon doodstil op straat.

Iemand vertelde mij al dat wij afgelegen wonen... Wat nou, afgelegen? Het is een dorp van 1700 inwoners, wij wonen de straat paralel aan de doorgaande weg (waar ook nog eens de bus door heen rijdt) en aan het eind is de dorpsstraat met supermarkt. Ja, inderdaad, in het nieuwere wijkje achter de winkel wonen bijna alleen maar jonge gezinnen (en dus veel kinderen), maar dat is maar 5 minuutjes lopen bij ons vandaan, dus wat nou afgelegen?

In tegenstelling tot wat bovenstaand verhaal doet vermoeden, heeft Jesper het wel ontzettend naar zijn zin gehad en hij heeft niets gezegd over zijn magere snoep-oogst! Kijk, daar ben ik nu weer wel blij mee!

P.S. Toen Jesper net in bed lag, ging nog een keer de deurbel. Daarmee kwam de eindstand op 7 kinderen (inclusief Jesper). Daarna hebben we het buitenlicht maar uit gedaan. Halloween 2011 is afgelopen.

1 opmerking:

  1. haha, ja ze zullen daar zeker niet net zo gek zijn als hier. Maar daarom zullen ze daar vast aan St. Maarten doen en op 6 januari de drie Koningen! En Jesper had het fijn, daar is het om begonnen!

    BeantwoordenVerwijderen