vrijdag 15 juni 2012

Chindsgireis 2012


Vertrekken in de mist

Nadat de sportdag al tot twee keer toe is afgelast/uitgesteld vanwege het bar slechte weer, kon het schoolreisje vandaag gelukkig wel door gaan. Om 8.15 werd Jesper door Martijn op het station afgeleverd. Hij was helemaal opgewonden en er kon zelfs geen gedag meer af. Martijn heeft nog wel een hele serie foto's geschoten van de juf met dat zootje ongeregeld en toen kwam de trein. Van station Schofflisdorf/Oberweningen ging het vervolgens met twee treinen naar een voor ons onbekende bestemming. Ja, dat stond niet in de brief, wij hebben nergens naar gevraagd en Jesper wist niet meer dan die twee treinen en dat hij in allebei ongeveer een half uur zou zitten.


Gek he? Ik kan me ook niet voorstellen dat alle andere ouders wel met de juf hebben gebeld/gemaild om nadere informatie te krijgen. Het vertrouwen in het onderwijzend personeel is hier blijkbaar heel groot en wij gaan daar blind in mee. Dik 20 kinderen met 3 volwassen begeleiders die een hele dag op stap gaan naar 'ergens'. Ja, dan weet je echt dat je in een andere wereld zit.

Een afscheidsliedje in de zon
Om half vier toog ik naar het station om het tuig weer op te wachten. Julia rende direct het perron op en had geen interesse voor de andere spelende broertjes of zusjes. Treinen zijn opeens interessant en haar uitspraak van het woord is vreemd genoeg ook verbeterd. Stipt op tijd (het blijft Zwitserland) kwam de trein het station binnen rijden en buitelde het hele spul zo mogelijk nog gekker de trein uit. Na een verplicht afscheidsliedje met de klas mochten ze hun ouders opzoeken.

Ik kreeg direct op mijn donder van Jesper omdat ik niet de juiste lunch had ingepakt "Er zat jam op mijn brood en ik had om twee kaas-sandwiches gevraagd." Waarop ik zijn tas induik en de bewuste (ondertussen geplette) boterhammen met kaas er uit vis, want dat laat ik me niet zeggen natuurlijk. Moet je net Jesper hebben, die is overtuigd van zijn gelijk: "Nee mama, die stop je er zeker nu net in!"

Maar hij had het wel erg naar zijn zin gehad en als we op zijn beschrijving afgaan (en de 2x30 minuten treinreis mee rekenen) dan denken we dat ze naar een Wildpark ten zuiden van Zurich zijn geweest. We vragen het nog wel eens na!

NB. Chindsgireis is het Zwitserse woord voor kleuterschool-reis

1 opmerking:

  1. dat is nog een understatement dat het "raar" is als je niet weet waar ze heen gaan....
    Had ik toch wel eens gevraagd. Hier moet je formulieren in drievoud ondertekenen en daar nemen ze je kind mee in de trein naar ergens!
    Strange die Zwitsers!
    Maar nog effe en je zit weer in het vertrouwde Nederland!

    BeantwoordenVerwijderen